اینشتین های آزمایشگر

علم بخشی از فرهنگ یک جامعه را تشکیل می دهد .جهان امروز به سرعت در حال پیشرفت است، به عنوان مثال علومی چون نانو تکنولوژی، مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی و علوم فضایی زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده و یا حتی امکان تغییر آن را فراهم نموده است به همین منظور ایجاد جامعه ای با آگاهی علمی که قادر به فهم علم و تکنولوژی باشد نیازی اساسی و ضروری بشمار می آید.

آنچه باعث اختلاف جوامع مختلف است، میزان دسترسی آنها به علم و تکنولوژی است. پایه علم و تکنولوژی، آموزش است. آموزش جزء جدایی ناپذیر بنیان هر جامعه ای است. اما تفاوت در هدف و نحوه ی آموزش است که باعث می شود جامعه ای مسیر رشد را در پیش بگیرد و جامعه ای در سکون خود باقی بماند.

تجربه نشان داده که آموزش غیر مستقیم بهترین روش یادگیری است، بازی رمز موفقیت آموزش است. بازی باعث می‌شود آموزش بر محور لذت قرار گیرد و از این رهگذر اثر بخشی بیشتری داشته باشد.

مدرسان خانه  فیزیک نیز با درک این امر، بازی و سرگرمی را به عنوان یک محرک آموزشی شناسایی کرده و مورد استفاده قرار داده اند و با توجه به همین موضوع دوره‌های اینشتین های آزمایشگر برای پایه پیش دبستانی  تحت عنوان اینشتین کوچولو و برای دانش آموزان پایه های اول تا سوم تحت عنوان  اینشتین کوچک را  با موضوعات مختلف، فراهم نموده اند.

همچنین آزمایشگاه خانه فیزیک، بستری مناسب برای مشاهده و تجربه هرآن چیزی است که در مدرسه آموزش داده می شود. هدف این دوره برای دانش آموزان ، افزایش پرسشگری، ظهور و بروز روحیه حل مسأله از طریق انجام آزمایش های گروهی و همچنین، نتیجه گیری بر اساس آزمایش و استدلال است.

در این راستا خانه فیزیک برای پایه های تحصیلی چهارم تا نهم، اقدام به طرح آزمایشاتی به تفکیک موضوع و مبتنی بر کتب درسی نموده است. افزون بر این، طرح آزمایش های گوناگون و خارج از چارچوب کتب درسی، به‌عنوان ابزاری جهت پرورش ایده‌های نو، به‌صورت کارگاه‌های آزمایشگاهی، از دیگر برنامه‌های آزمایشگاه خانه فیزیک اصفهان است.

امید بر آن است تا با همراهی شما و از طریق برگزاری مستمر دوره‌ اینشتین های آزمایشگر، قدمی در مسیر پرورش انسان‌های مفید فردا برداشته و جوان فردا را به مهارت‌های زندگی اما به نوعی متفاوت مجهز سازیم.

اهداف تربیتی این دوره‌ها عبارتند از :

  • یادگیری کار گروهی
  • اعتماد به نفس
  • حفظ حقوق دیگران
  • افزایش قدرت ریسک پذیری
  • توجه به محیط پیرامون
  • رعایت نظم و ترتیب در محیط کار
  • نکوهش زودباوری
  • نگاه به حس رقابت به عنوان عاملی لذت بخش نه مسبب تحقیر دیگران
  • حفظ اخلاق و انسانیت در انجام هر کاوش علمی به خصوص در راستای حفظ محیط زیست انسان و جانداران
  • توجه به ارزش لوازم و اشیاء محیط زندگی به ویژه لوازم قابل بازیافت

2 دیدگاه

  • غلامرضا چمن زار

    سلام . من برای اجرای آزمایش فیزیک در زنگهای تفریح راهنمایی میخوام . دبیرفیزیک هستم.آزمایشهایی که جذاب باشه . ممنون.

  • محمد بيجاور

    با سلام من دبیر ریاضی هستم ولی گاها فیزیک تدریس میکنم واعتقاد دارم شیرینی فیزیک با ریاضیات کامل میشود تقاضا دارم شگفتیهای فیزیک را برایم بفرستید تا در زمان لازم بعد تدریس ریاضی برای دانش اموزان بیان کنم با تشکر

  • ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *